Lektion 1:
Kärlek är ett brett begrepp och kan innehålla många saker. Man kan ha kärlek till sin familj, ett fotbollslag eller julen. Därför blir er första uppgift att göra ett collage med bilder som ni anser är kärlek, våga tänka utanför boxen och fundera på vad som just är kärlek för DIG.
Din nästa uppgift blir att bestämma vad för typ av foto du ska ta och vad du kan tänkas behöva för rekvisita för den. Är det kompisar, saker eller en speciell bakgrund? Hur tänker du redigera den, kanske är den finast i svart-vitt eller tänker du ha en ram runt? Behöver du kanske rita något?
Se till att du är förbereder dig väl för nästa lektion är det dags för fotografering.
Planera och strukturera upp ditt arbete.
PS: Glöm inte kika på frågorna nedan så du tänker på dessa när du tar fotografiet.
________________________________________________________
Lektion 2:
På den här lektionen ska du utföra själva fotograferingen. Förhoppningsvis är du väl förberedd för att ta det fotografiet du planerat.
När bilden är tagen ska du redigera den på valfritt sätt, detta gör du i appen Pixelmator på din Ipad. Se till att spara originalbilden för den ska du också bifoga.
När redigeringarna är gjorda ska du maila bilden till mig.
I mailet vill jag att du skriver:
- Motivering, det vill säga varför fotograferade du just det objektet och hur du kopplar det till kärlek.
- Vilket bildutsnitt är bilden tagen i.
- Vad är bilden tagen i för perspektiv?
- Vad har du gjort för redigeringar och varför?
Vi arbetar med kunskapskraven:
- Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser
- Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
- Under det bildskapande arbetet bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
- I arbetet med att framställa bilder kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar