I den här uppgiften ska du skapa en huvudkaraktär som du sedan gör en serie om. Du behöver ha en hel del fantasi och kunna en hel del om:
- Ansiktsuttryck och känslor
- Igenkänningstecken
- Markeringar
- Prat- och tankebubblor
- Miljöer och bildutsnitt
Vi kommer gå igenom olika moment under flera lektioner och när det väl är dags att rita din serie bör du var väl förberedd med både huvudkaraktär, handling och miljö.
Din serie kommer innehålla sex bildrutor. Den första rutan ska innehålla namnet på serien.
Du väljer själv om du vill komma på en egen karaktär eller låna från någon serie som redan finns. Tänk på att dina karaktärer inte behöver vara människor utan att de egentligen kan vara vad som helst.
Den här checklistan kan du ta som hjälp för att se att du har med allt i serien. Den kommer finnas utskriven för att ta under lektionstid.
Se till att allt du ritar på hamnar i din bildmapp, inklusive övningsbladen som du får av din lärare.
När du är klar med ditt arbete ska du göra en slutreflektion, du väljer om du vill göra den skriftligt eller muntligt.
--------------------------------------------------------------------------------
Betygskriterier:
E-nivå
Använt få tekniker (känslouttryck, bildutsnitt, pratbubblor, igenkänningstecken, effekter) på ett enkelt men effektivt sätt. Serien är enklare tecknad med en tydlig berättelse.
C-nivå:
Använt tekniker (känslouttryck, bildutsnitt, pratbubblor, igenkänningstecken, effekter) på ett genomtänkt sätt. Serien har mer genomarbetade karaktärer och miljöer.
A-nivå
Använt tekniker (känslouttryck, pratbubblor, bildutsnitt, igenkänningstecken, effekter) på ett avancerat och annorlunda sätt. Serien har avancerade karaktärer och miljöer.
Lektion 1:
Under den här lektionen ska vi titta på Emmas serietecknarskola avsnitt 1, 3 och 5.
När vi har sett avsnitten ska ni fylla i ett övningsblad där ni får träna på att rita känslor. Tänk på att överdriva känslorna för att vara säker på budskapet ni vill ge i er serie kommer fram. Tänk er stora tårar som rinner ner för kinden eller hur ansiktet blir rött av ilska. Ett tips är att gå och titta på dig själv i spegeln görandes olika ansiktsuttryck. Hur ser du ut när du är glad, arg eller förvånad?
Se övningsbladet här.
När övningsbladet är gjort är det dags att börja fundera på huvudkaraktären i din serie. Hur ser hen ut? Vad har hen för personlighet och intressen?
Har den något som gör den unik? Som en speciell hatt, stora ögon eller att den går på händer istället för fötter. Det ska vara enkelt att känna igen din huvudkaraktär. Börja skissa för få en bild av hur hen ser ut.
--------------------------------------------------------------------------------
Lektion 2:
Nu bör ni ha ett lite hum om hur era huvudkaraktärer ska se ut. Vi hoppar därför vidare till att prata om miljö och perspektiv.
Vi börjar med att titta på Emmas serietecknarskola avsnitt 2, 6 & 7.
Bildutsnitt kallas det som ryms i bild, det som är synligt innanför bildens ytterkanter. Det som inte syns i bild ligger i det negativa rummet, det vill säga utanför bildens kant. Ju mer ni varierar bildutsnitten i er serie, desto mer levande kommer den att kännas
Man brukar dela upp bildutsnitten i fem olika kategorier:
- Miljöbild/totalbild: Visar i vilken omgivning man befinner sig i serien.
- Helbild: Visar i helbild hur en karaktär eller ett objekt ser ut.
- Halvbild: Ritar du din seriefigur i en halvbild är det lättare att se känslor och ansiktsuttryck. Det är det vanligaste bildutsnittet att använda i serier.
- Närbild: Ju mer dramatiskt något blir, desto närmre vill du komma.
- Extrem närbild/detaljbild: En rinnande tår från ett öga kan vara en extrem närbild som verkligen visar hur ledsen figuren är.
Nu ska ni göra ett övningsblad där ni övar på rita med olika bildutsnitt. Se övningsbladet här .
Nu ska ni göra ett övningsblad där ni övar på rita med olika bildutsnitt. Se övningsbladet här .
Miljöer är viktigt för en series tydlighet. Vart utspelar sig er serie? Är det i en fjällstuga, i skolan eller i sporthallen? Tänk på att miljön ska spegla seriens handling. Om en eller av flera bilderna är utomhus, vad är det för årstid?
Markeringar är något som ofta används i serier för att få fram rörelser. Det kan vara genom fartstreck efter en bil, stora tårar om någon är ledsen eller Zzzz för att visa att någon snarkar.
Noter om musik spelas eller ben som ser ut som hjul för att visa att något går fort.
Noter om musik spelas eller ben som ser ut som hjul för att visa att något går fort.
Har man en dialog i en ruta är det viktigt att tänka på i vilken ordning pratbubblorna kommer så att de är i samma ordning som man läser – från vänster till höger. När du gör en prat- eller tankebubbla, texta först och gör bubblan efteråt när du vet hur mycket plats som krävs, annars är det lätt att det blir trångt i bubblan.
Prova gärna att rita din huvudkaraktär med olika känslor. Lägg gärna också till tanke- eller pratbubblor för att förtydliga karaktärens känslor.
--------------------------------------------------------------------------------
Lektion tre
Nu har du kommit på en huvudkaraktär till din serie samt lärt dig om många olika saker som hör serietecknandet till. Nu behöver du fundera på vad du ska ha för handling till din serie.
Vi börjar med att se på Emmas serietecknarskola avsnitt 4.
Gör sedan en enkel skiss inför din serie. Se till att din handling täcker in alla rutor och att du vet hur din huvudkaraktär ser ut i olika situationer/vinklar.
Sedan använder du ditt papper med rutor och gör en mer noggrann skiss innan du fyller i med konturpenna och sedan färgpennor. Glöm inte att sudda ut dina blyertsstreck.
--------------------------------------------------------------------------------
Lektion 4 & 5
Under de här lektionerna ska du göra klart din serie. Den ska vara färglagd och du ska ha fyllt i alla rutor. Använda checklistan för att kontrollera att du har med allting i serien.Lektion 4 & 5
När du är klar med serien ska du göra en slutreflektion där du berättar om din serie och sammanfattar ditt arbete.
När du är färdig lämnar du in allt du arbetat med till din lärare och klappar dig själv på axeln, bra jobbat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar