söndag 6 oktober 2019

#Inspo - Årskurs 8

Nu har vi haft föreläsning om sociala medier och ni har fått lära er till exempel vad Instagramupploppet är, hur många timmar 14-åriga tjejer tillbringar på sociala medier och vad det kan finnas för för- och nackdelar med att vara online. Nu ska ni få agera influenser för en större eller mindre publik, det väljer ni själva.


____________________________________________

I den här uppgiften ska vi arbeta med kreativitet och fotografering. Ni kommer behöva en stor dos med fantasi och kunskap om olika bildutsnitt samt bildredigering. Kunskap om bildutsnitt kan ni få här: Bildredigering och bildutsnitt.

Del 1: Du ska fantisera fram ett instagramkonto eller blogg som du väljer ett tema till. Det kan till exempel vara bilar, frisyrer, klimatfrågor, idrott, inredning. Du ska sedan svara på frågorna nedan i ett Word-dokument. Arbetar du i grupp kan ni svara på frågorna gemensamt.

Del 2: Du ska nu fotografera objekt som passar till ditt instagram/kontoblogg. Du ska använda de fem olika bildutsnitten:
- Miljöbild/totalbild
- Helbild
- Halvbild
- Närbild
- Extremt närbild/detaljbild
Arbetar ni i grupp ska ni ta fem bilder var. 

Del 3: Nu är det dags att redigera bilderna. Det kan du göra i program på Ipaden alternativt på dator/mobil.

Exempel på bra redigeringsprogram dator och Ipad:
- https://pixlr.com/
https://ipiccy.com/home
https://www.befunky.com/features/photo-editor/

Exempel på bra redigeringsprogram mobil:
- Lightroom CC
- Photogrind
- AirBrush


____________________________________

Du ska svara på dessa frågor, tänk på att det är du själv som får fantisera fram svaren men att du ska ha en tanke med det du svarar:

- Vad heter ditt instagramkonto/blogg?

- Vad har du för tema?

- Vilka är din målgrupp, det vill säga vilka vänder sig kontot till?

- Hur många har du som följer din instagramkonto/läser din blogg?

- Vad är ditt syfte med ditt instagramkonto/blogg.
Till exempel tjäna pengar, sprida information, bli känd. 

- Vad har du använt för typ av redskap för att fotografera? Till exempel mobilkamera, Ipad, digitalkamera, systemkamera.

- Vilka redigeringar av fotografierna har du gjort? Varför blev det en bättre bild med dessa redigeringar? Visa före och efter bilder som exempel till det du skriver.

- Varför valde du dessa bildutsnitt till just detta motiv?

- Vad har du lärt dig under detta arbetsområde? Använd ämnesbegreppen.

- Vilket av fotografierna är du mest nöjd med? Motivera varför.
______________________________________________



Vi arbetar med de här kunskapskraven:

Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Eleven kan anpassa uppgiften efter syfte och sammanhang.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.

Centralt innehåll:

Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
Presentationer av eget bildskapande.
______________________________________________

Utskrivna förenklade instruktioner finns att tillgå i klassrummet.

Inlämning av arbete sker via mail till lärare senast 25/10 -2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar