torsdag 23 januari 2020

Collage på bildmapp - Åk 7

Jag vill gärna lära känna er elever. Vem är du? Vad gillar att du göra på din fritid, har du
något husdjur och  vilket är ditt favoritämne i skolan? I den här uppgiften ska du få beskriva genom bilder vem just DU är samt göra en bildmapp som du ska använda under din tid på Hagabodaskolan.


______________________________________________

1.  Du får välja vilken teknik du finner lämplig till din bild, t ex färgpennor, tuschpennor eller akvarellpennor. Arbetat ska lämnas in på ett A3-papper.

2. Rita ett collage.

Glöm inte att:
1. Göra en grovskiss
(denna ska inte vara detaljerad utan mer en översikt över vad du ska ha med och var på pappret du funderar på att ha det)
2. Göra en mjuk skiss
3. Fylla i din mjuka skiss och färglägga

Collaget kan innehålla vad som helst som du tycker är en del av ditt
liv på något sätt. Tre saker är obligatoriska att ha med: ditt namn, ett självporträtt och någon sak/person/djur som du tycker om.

Exempel på sådant du kan ha med på din bild:
- Ditt namn (Obligatorisk)
- En bild på dig/självporträtt (Obligatorisk)
- Någon sak/person/djur som du gillar (Obligatorisk)
- Favoritresmål
- Favoritmat
- Husdjur
- Fritidsintressen
- Familj
- Drömmar


3. När du är klar med ditt collage ska du göra en bildmapp, du får material av din lärare till mappen. När du gjort mappen ska du klistra på ditt collage.

________________________________________________________

4. När du är klar med ditt collage och bildmapp lämnar du in det till din bildlärare. Se tavla i klassrum samt Infomentor för senaste inlämningsdag. 

Alla elever kommer under gemensam tid göra en slutreflektion. Frågorna kommer ni få av er bildlärare på ett papper. Vill ni göra slutreflektionen muntligt går det bra, se till att prata med er lärare om detta.
______________________________________________


Vi arbetar med kunskapsmålen:
- Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som
kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser
- Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner
- Eleven kan anpassa uppgiften efter syfte och sammanhang
- Eleven kan också ge omdömen om arbetsprocessen och visar på samband mellan
uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
- Eleven ska använda begrepp och kunna sätta dem i rätt sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar