Du väljer själv vad dina bilder ska handla om.
Minst antal bilder att använda är fem. En i varje bildutsnitt (se vad bildutsnitt är här: https://artbyhagaboda.blogspot.com/2019/09/bildutsnitt.html )
Till varje bild så ska du kunna berätta hur det passar ihop med det tema du valt samt vilka redigeringar du gjort av bilden. Tänk på att försöka använda så många begrepp som möjligt i ditt arbete.
Temat du väljer kommer att bli din rubrik till bildspelet. Exempel kan vara: Min jakthund, Min epa och jag, Mina vänner, Min morfar, Rött.
Du ska presentera ditt arbete, bilder och texter, i en power point eller Word dokument (om du istället för att skriva vill spela in det du vill säga så kan du göra det).
Klicka här för att se ett bra elevexempel på en power point med tydlig inriktktning och tydliga förklaringar till bilderna.
______________________________________________
Exempel på bra redigeringsprogram dator och Ipad:
- https://pixlr.com/
- https://ipiccy.com/home
- https://www.befunky.com/features/photo-editor/
Exempel på bra redigeringsprogram mobil:
- Lightroom CC
- Photogrind
- AirBrush
I din text så ska svar på detta finnas med:
- Varför du valde detta tema?
- Vad har du använt för typ av redskap för att fotografera? Till exempel mobilkamera, Ipad, digitalkamera, systemkamera.
- Vilka redigeringar av fotografierna har du gjort? Varför blev det en bättre bild med dessa redigeringar? Visa före och efter bilder som exempel till det du skriver.
- Varför valde du dessa bildutsnitt till just detta motiv?
- Varför har du valt fågelperspektiv/grodperspektiv/centralperspektiv när du fotograferade?
Se olika perspektiv här: https://artbyhagaboda.blogspot.com/2019/09/perspektiv-vid-fotografering.html
- Vad har du lärt dig under detta arbetsområde? Använd ämnesbegreppen.
- Vilket av fotografierna är du mest nöjd med? Motivera varför.
______________________________________________
- Varför du valde detta tema?
- Vad har du använt för typ av redskap för att fotografera? Till exempel mobilkamera, Ipad, digitalkamera, systemkamera.
- Vilka redigeringar av fotografierna har du gjort? Varför blev det en bättre bild med dessa redigeringar? Visa före och efter bilder som exempel till det du skriver.
- Varför valde du dessa bildutsnitt till just detta motiv?
- Varför har du valt fågelperspektiv/grodperspektiv/centralperspektiv när du fotograferade?
Se olika perspektiv här: https://artbyhagaboda.blogspot.com/2019/09/perspektiv-vid-fotografering.html
- Vad har du lärt dig under detta arbetsområde? Använd ämnesbegreppen.
- Vilket av fotografierna är du mest nöjd med? Motivera varför.
______________________________________________
- Vi arbetar med de här kunskapskraven:
- Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser.
- Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
- Eleven kan anpassa uppgiften efter syfte och sammanhang.
- I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
- Eleven beskriver bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
- Centralt innehåll:
- Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
- Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
- Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
- Presentationer av eget bildskapande.
______________________________________________
Du ska skatta ditt arbete genom att använda en matris som du kommer att få när arbetet är avslutat.
Inlämning av arbete sker via mail till lärare senast 1/11 -2019.
Du ska skatta ditt arbete genom att använda en matris som du kommer att få när arbetet är avslutat.
Inlämning av arbete sker via mail till lärare senast 1/11 -2019.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar